חיפוש

האם רודפים אחריי – הפחד של פרנויה

לא פעם אנשים חווים במהלך חייהם חרדות ופחדים, כתוצאה מאירועים מלחיצים שקרו להם (או שעתידים לקרות להם) או כתוצאה ממתחים נפשיים. עם זאת, לרוב לא מדובר בהפרעה נפשית של ממש, אלא בחרדות שחולפות כעבור זמן מסוים. אך מה קורה אם החרדות ומחשבות השווא מסרבות להיעלם? האם יש טיפול לכך?

מהי פרנויה?

פרנויה מוגדרת כהפרעה נפשית, שבה האדם סובל מחרדות רבות ופחדים באופן יום יומי. חלק מהפרנויה מתבטאת גם במחשבות שווא, שגורמות לאותו אדם להאמין שרודפים אחריו ושהוא במאבק תמידי עם דמות כלשהי, למרות שזהו לא המצב במציאות.

הפרנויה מייצרת תפיסת מציאות מעוותת ביחס שבין האדם שסובל ממנה לבין אנשים אחרים, ולכן יש נטייה לאנשים הסובלים מפרנויה להתבודד ולהרחיק את עצמם מהחברה. האדם נעשה חשדן יותר באנשים שסביבו, גם באלו שקרובים לו ביותר, מתוך חשש שהם רודפים אותו ורוצים להרע את מצבו או להשתלט עליו.

ישנן מספר תסמונות מיוחדות שקשורות לפרנויה, שבהן מחשבות השווא קשורות לנושא ספציפי. למשל, ישנה תסמונת של מחשבות שווא שגורמת לאדם להאמין כי אדם קרוב אליו הוחלף באדם אחר שרק נראה כמוהו, או מחשבות שווא שגורמות לאדם להיות בטוח שאישיות מפורסמת כלשהי קשורה אליו (ושאותה אישיות היא אף המאהבת שלו).

כיצד ניתן לטפל בפרנויה?

ההמלצה הרווחת ביותר, כמו בטיפול בכל ההפרעות הנפשיות, היא אבחון וטיפול אצל גורם מקצועי – פסיכולוג או פסיכיאטר מוסמך. אמנם יש תסמינים מובחנים להפרעה מסוג פרנויה, אך איש המקצוע קודם כל יוכל לאבחן שאכן מדובר בהפרעה נפשית, ולא בפחדים ומחשבות חולפות.

שנית, איש המקצוע יוכל להתאים לאדם הסובל מפרנויה את הטיפול המתאים לו, בהסתמך על הידע הרפואי והמקצועי שברשותו, וכן על הניסיון שלו עם מטופלים קודמים שחוו גם הם הפרעות מסוג פרנויה. הוא יידע אילו טיפולים יהיו יעילים ויוכלו להיטיב עם ההפרעה, ולצמצם עד כמה שניתן את השפעתה על שגרת החיים התקינה, ומאילו טיפולים מומלץ להימנע עקב אי יעילות או אף החמרה במצב.

אם ברצונכם לקבל מידע נוסף על הפרעות נפשיות ככלל, והפרעה מסוג פרנויה בפרט, תוכלו להיכנס לאתר האינטרנט https://rosh-bari.co.il. באתר אף תוכלו ליצור קשר עם פסיכולוג מקצועי ומוסמך, שיוכל לתת לכם את הטיפול להפרעה ולשמש לכם אוזן קשבת ומקור תמיכה (זכרו – איש המקצוע מציע את שירותיו לטובתכם בלבד, כדי לעזור לכם להתמודד עם החרדה ומחשבות השווא!).

 

מדוע חשוב לטפל בהפרעה באופן מקצועי?

חשוב לדעת שהפרעה נפשית אינה נעלמת מעצמה. כל עוד לא מאבחנים אותה ומטפלים בה, שגרת החיים של האדם הסובל מההפרעה תמשיך להיפגע. האבחנה והטיפול בהפרעה חשובים על מנת לנסות ולשלוט הפרעה, במקום שההפרעה תשלוט בכם. חשוב לטפל בהפרעה מוקדם ככל האפשר, ולחזור לתפקוד רגיל!

 

פרנויה

אולי תאהבו גם את