חיפוש

חלונות כהים ברכב: מה מותר ומה אסור?

אתם מעוניינים להתקין חלונות כהים ברכב אבל שמעתם שיש איזה משהו בחוק שאוסר לעשות זאת. מצד שני, ראיתם רכבים שמותקנים בהם חלונות כהים שנוסעים בחופשיות ברחבי הארץ. אז מה קורה פה בדיוק? מותר או אסור? 

חוסר הוודאות בכל הקשור להתקנה או הדבקה של חלונות כהים על גבי חלונות הרכב אינו מקרי. רוב ציבור הנהגים אינו יודע מה בדיוק החוק מתיר והסיבה לכך נעוצה בעדכון תקנה בחוק שהתבצעה בשנת 2005 שקצת בלבלה את הנהגים בכל הקשור למה מותר ומה אסור, נפרט עליה בהמשך. 

לא לחינם עלתה הדרישה להכהות את חלונות הרכבים על ידי חלק מציבור הנהגים וזאת למרות האיסור (החלקי) בחוק על כך. דרישה זו לא נובעת מהסתכלות עיצובית ואסטטית בלבד, ישנן סיבות נוספות לכך. 

חלונות כהים ברכב: במה הם כן עוזרים?

כאשר נבחן רכב בעל חלונות כהים שחולף מול עיננו, מה הדבר הראשון שיעלה במחשבתנו? – "הרכב נראה טוב!". אז זה נכון, חלונות כהים משדרגים את הרכב והופכים אותו ליותר אסטטי ויוקרתי, יחד עם זאת חלונות כהים גם משפרים את איכות הנסיעה ומגנים עלינו. אז במה הם עוד עוזרים?

בטיחות: מכירים את ההרגשה שאתם נוהגים ברכב והשמש מכה בכם מצד שמאל וצורבת אתכם בפנים ובידיים? חלונות כהים נועדו בדיוק לתת מענה לצורך זה, הן מונעות חדירת קרינה אולטרה סגולה עד 99%, לא רק זאת אלא שהן מסוגלות לתרום בהורדת טמפרטורת הרכב ובמניעת חדירת חום. 

פרטיות הנוסעים: חלונות כהים מקנים לנוסעים שיש להם צורך בפרטיות ומאפשרים החשכה של פנים הרכב ואי יכולת לראות את יושביו מבפנים. 

נראות הרכב החדש: במידה והוצאת מחברת הרכב או מחברת ליסינג, רכב בתנאי תשלום 100 אחוז מימון כנראה שתרצו חזות רכב רצינית ולכן חלונות כהים בהחלט נותנים את ההרגשה והנראות הזאת.

בידוד יעיל במיזוג הרכב: החשכת החלונות ברכב מאפשרת להוריד את טמפרטורת הפנים בעת מיזוג האוויר וכתוצאה מכך – הורדת עומס החום. 

מניעת התנפצות חלון הרכב: במקרה של מכה בשמשת הרכב, חומר ההשחרה המצפה את החלון הוא גורם בטיחותי שימנע את ניפוץ השמשה לרסיסים ופגיעה בנוסעים. 

כל זאת טוב ויפה אך נכון להיום ולעתיד אין ברירה ותצטרכו לסבול בהכנעה את צריבת השמש על פניכם וידיכם. החוק אינו מתיר להתקין חלונות כהים ברכב. טוב, לא מדויק הוא כן מתיר, בחלק מסוים מהן.  

חלונות כהים
חלונות כהים

מה אומר החוק?

החוק אינו מתיר באופן חלקי התקנת חלונות כהים ברכב או משאית משום שהן מגבילות את שדה הראייה לנהג ומהוות סיכון. זוכרים שהזכרנו את השינוי בחוק שנעשה בשנת 2005? עד אז היה איסור גורף על התקנת חלונות כהים בכל שמשות הרכב. רכב בעל שמשות כהות פשוט לא היה עובר את מבחן הרישוי השנתי ובמידה ושוטר עוצר אתכם תקבלו כמה מאות שקלים קנס וכן סיכון לשלילת רישיון. 

ב- 2005 נכנסה תקנה מעודכנת במנהל התנועה באגף הרכב שאסרה "רק" על התקנת חלונות כהים ב"שמשה הקדמית והאחורית והשמשות שליד המושבים הקדמיים". מה שעדכון זה בא לחדש הוא שניתן כעת, על פי חוק, להתקין חלונות כהים אך ורק בחלונות הצד האחוריים של הרכב. 

אז עכשיו אנו יודעים שחלונות כהים אסורים בכל שמשות הרכב חוץ מחלונות הצד האחוריות שבהן כן מותר להתקין חלונות כהים. ומה על אותם רכבים שכל השמשה האחורית שלהם מכוסה במדבקות פרסום? להם כן מותר? ובכן כן, זאת במידה והם עומדים בתקנה נוספת שאומרת ש"מותר לנהוג ברכב שבו קיימת הגבלת ראות מן השמשה האחורית אם מותקנות ברכב מראות תשקיף (מראות חיצוניות מימין ומשמאל לרכב)".  

אלו בעיות נובעות מהאיסור בחוק?

למרות ההיגיון שנובע מהאיסור בחוק, קיימות מספר תלונות נגד שמגיעות מצד נהגים שמצבם הרפואי אינו מאפשר חשיפה לקרינת שמש. לטענתם חוק זה מסכן את בריאותם. 

כאמור, תקנות משרד התחבורה אינן מאפשרות להכהות את חלונות הרכב הקדמיים והדבר יוצר ניגוד אינטרסים בין הצורך בבטיחות הנסיעה ובין צרכים רפואיים של אותם נהגים. נכון להיום החוק מנצח. 

נהגים רבים נוטלים תרופות שמגבירות את הסיכון שבחשיפה לשמש (בדומה לסרטן העור). במידה ומדובר בנהגים שלצורך עבודתם צריכים לבצע נסיעות רבות, הסיכון בחשיפה לשמש, וכתוצאה מכך- הגברת המחלה, הוא גבוה במיוחד. 

גם כאשר אותם נהגים מקבלים קנסות מידי גורמי אכיפת החוק הם עדיין ממשיכים בלית ברירה לנהוג ברכב בעל חלונות כהים. לטענתם המשטרה אינה מכירה בבעייתם וסכומי הקנסות מצטברים למאות ואולי אלפי שקלים. 

מבחינת המשטרה היא אוכפת את החוק. מחלקת התקינה במשרד התחבורה שאמורה לאפשר לאותם נהגים השחרת חלונות אינה מכירה בהם משום שתקנות המדינה אינן מאפשרות זאת. איסור השחרת חלונות קדמיים וצדדיים קדמיים ברכבים קיים משום ששדה הראייה של הנהג מוגבל והדבר מהווה סכנת חיים לנוהג ברכב ולשאר הרכבים בנתיב הנסיעה. 

סוגי השחרה לחלונות רכב:

כמו בכל מוצר, גם חומרי השחרת חלונות ברכבים תלויים באיכותם ורמת הגימור שלהם. חומרים שנחשבים לחומרים איכותיים הם: תרכובות מיוחדות של פוליאסטר או אלומיניום שקוף וכן גליל פילם. חומרים אלו מבטיחים עמידות לאורך שנים ומצליחים לעמוד בפני חום השמש בחודשי הקיץ בארץ. בנוסף, הם אינם משנים את צבעם. 

כל חומר ציפוי איכותי אמור לקבל אישור של מכון תקנים אמריקאי, אירופאי או ישראלי. אלו סוגי השחרת חלונות רכב קיימים?

השחרת חלונות לרכב בלייזר: לאחר פירוק והורדת חלון הרכב, משתמשים בטכנולוגיית לייזר על גבי החלון ולאחר מכן מרכיבים את החלון בחזרה למקומו. יתרונות שיטה זו היא באיכות העבודה והחומרים שמאפשרים עמידה של שנים רבות בפני חום השמש בארץ. 

ציפוי חלונות לרכב: נחשבת לשיטה יותר פשוטה והיא ציפוי חלונות בעזרת מדבקות. גם כאן ישנם רמות שונות של חומרי הדבקה איכותיים יותר ופחות. המדבקות שנחשבות כיום לאיכותיות ביותר הן מדבקות ננו קראמיק שאורך חייהן ארוך במיוחד. מדבקות אלו מאושרות ע"י מכון התקנים הישראלי. מחיר ציפוי החלון משתנה בהתאם לגודל החלון.

אולי תאהבו גם את

פגיעת נזקי גוף_ כך יש לפעול
פגיעת נזקי גוף? כך יש לפעול

תביעות נזקי גוף נובעות מתקריות שונות, החל מפציעות עקב תאונות דרכים ועד להחלקות ונפילות קלות. ההתמצאות במורכבות של תביעות מסוג זה עשויה להיות התמודדות לא

קרא עוד »