חיפוש

מה תפקידו של הממונה בתיקי חדלות פירעון?

בעקבות שינוי הליכי פשיטת הרגל בישראל להליכי חדלות פירעון (שינויים שהתבטאו באמצעות חוק חדש שחוקק בשנת 2018 – חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי) התווסף תפקיד נוסף למערך חדלות הפירעון – הממונה על חדלות הפירעון. זוהי דמות משמעותית שיכולה לעצב את פני ההסדרים הכלכליים שהמערכת תגיע עם החייבים.

במאמר זה יוצגו מספר תפקידים של הממונה על חדלות הפירעון במשרד המשפטים וכיצד הממונה יכולה להשפיע על החייבים שנמצאים במהלכם של הליכי חדלות פירעון.

 

מהם תפקידי הממונה?

ראשית, בכל מחוז בישראל ישנה ממונה מחוזית (למשל, כל תיקי החייבים שנמצאים בערי המחוז של תל אביב ישנה אחראית – הממונה על חדלות הפירעון במחוז תל אביב) המרכזת את כל העבודה הקשורה בתחום זה.

מינוי, ליווי והנחיית נאמנים

תפקידיה של הממונה הם רבים – זו ממנה, מלווה ומנחה את הנאמנים השונים לתיקי חדלות הפירעון (הנאמן הוא מי שאמון על ניהול ההון הספציפי של החייב בהוראת בית משפט, כחלק מתפקידו הוא שומע את טענות הנושים ובונה את תוכנית השיקום הכלכלית והחזרי החובות). תפקידו של הנאמן הוא קריטי לתיקי חדלות הפירעון ולכן בחירת הנאמנים יכולה להשפיע מאוד על העתיד הכלכלי של חדל הפירעון.

במסגרת עבודות הפיקוח של הממונה עליה לוודא כי הנאמנים והתיקים מתנהלים לפי הנהלים השונים המתחייב מדיני המנהל הציבורי ודיני המנהל התקין. למשל, עליה לוודא שההסדרים השונים שמגיעים אליהם שומרים על שני האינטרסים המנויים בחוק – שיקום כלכלי של החייב מצד אחד והחזרה חלקית של החובות לנושים מן הצד השני.

 

איסוף מידע וחקר

בנוסף, הממונה אחראית על איתור מגמות שונות הקשורות בתיקי חדלות הפירעון אודות ההסדרים השונים, העמידה בהם וכל מידע אחר שיכול לסייע בשיפור וייעול ההתנהלות המערכתית הנוגעת לחדלות הפירעון ביחס למטרות המנויות בחוק.

גם כאן – המסקנות של כל ממונה יכולות להשפיע באופן משמעותי על אופן ההתנהלות של הנאמנים בהסדרים שהם קובעים לחייבים. למשל, ממונה המחליטה להגדיל את המקום של השיקום הכלכלי היא ממונה שהנאמנים שלה ייטו יותר לסייע לחייב ופחות לנושים ולהיפך.

 

מצבים חריגים

לממונה יש את הסמכות להטיל הגבלות חריגות או להעניק היתרים חריגים. למשל, כאשר בוחרת הממונה לפעול לחומרה – היא יכולה לפעול להטלת מגבלות נוספות על חשבונות הבנק, בעוד שלהיפך היא יכולה להתיר דברים שלרוב לא היו מאושרים.

 

שקיפות לציבור

בעקבות סמכויותיו של הממונה – מידע רב על חדלי הפירעון יכול להימצא באופן ממוחשב וניתן לראות נגד מי נוהלו הליכים ואילו תיקי חייבים נותרו פתוחים בעת החיפוש. מדובר על מידע בעל ערך רב, אך הוא דרוש פיענוח משפטי מדוקדק של איש מקצוע דוגמת עורך דין דניאל ינובסקי.

 

סיכום

לממונה ישנם תפקידים חשובים מאוד שיכולים להשפיע מהותית על ניהול התיק, זאת דרך הכוונת הנאמנים, איסוף מידע, פרסומו ואישור חריגים.

איסוף מידע וחקר

אולי תאהבו גם את

פגיעת נזקי גוף_ כך יש לפעול
פגיעת נזקי גוף? כך יש לפעול

תביעות נזקי גוף נובעות מתקריות שונות, החל מפציעות עקב תאונות דרכים ועד להחלקות ונפילות קלות. ההתמצאות במורכבות של תביעות מסוג זה עשויה להיות התמודדות לא

קרא עוד »