חיפוש

איך ניתן ליישב סכסוך ללא בית דין?

סכסוכים ומחלוקות עסקיות התחילו מאז שבני אדם התחילו לעשות עסקים. כמעט כל אחד עלול למצוא את עצמו בלב סכסוך עסקי כזה או אחר. הדרך המקובלת לפתירת סכסוכים אלו היא על ידי פנייה לבית המשפט. אבל ישנן דרכים אחרות ליישוב סכסוכים שאינן כוללות פנייה שכזאת,  שמטבע הדברים אורכת זמן רב ועולה כסף רב. אז איך ניתן ליישב סכסוכים ללא בית דין? התשובות במאמר שלפניכם. 

 

סכסוכים עסקיים ויישובם

סכסוכים עסקיים הם תופעה נפוצה בקרב בעלי עסקים ועצמאיים. מטבע הדברים לעיתים קרובות חוזה או עסקה עם שותף, ספק או לקוח, עולים על שרטון ומתחיל סכסוך עסקי. לעיתים קרובות ניתן לפתור סכסוכים אלו באמצעות משא ומתן כן ופתוח בין צדדי הסכסוך.

עם זאת, כאשר אופציה זאת לא מניבה פירות – יש לעבור לשיטות אחרות. מטבע הדברים יישוב סכסוכים בבית משפט לוקח זמן רב ועולה כסף רב, אך ישנן מספר אופציות אחרות לפתרון סכסוכים, ונפרט על כל אחת מהן בקצרה בפסקאות הקרובות.

 

גישור – האופציה הרכה

גישור הוא ההליך לפתרון סכסוכים שמחייב בצורה המועטה ביותר את הצדדים הנכנסים אליו. בכדי להגיע ליישוב הסכסוך, בשיטה זאת על הצדדים להסכים לפתרון שאליו הם הגיעו באמצעות משא ומתן. הצדדים מסכימים ביניהם על מגשר מוסמך והוא יהיה מנהל היישוב. במידה ובסיום הליך הגישור אין הסכמה בין הצדדים, עליהם לפנות אל בית המשפט ולנהל את יישוב הסכסוך מההתחלה.

 

בוררות – סמכות רכה

בשיטת הבוררות, על הצדדים להסכים על זהות הבורר או הבוררים ועל הנושא והתחום בו תעסוק הבוררות. מרגע שהחליטו הצדדים על פרטים אלו, הם מחויבים לפתרון אותו יציע הבורר. הליך הבוררות גם תחום בזמן, וזאת על מנת להוזיל עליות ועל מנת ליישב את הסכסוך בצורה המהירה ביותר.

בסיום הזמן הקצוב, על הבורר או הבוררים שנבחרו על ידי הצדדים לתת את הכרעתם, וברגע שההכרעה ניתנה – היא מחייבת את הצדדים בסכסוך ממש כמו פסק דין.

 

שילוב של גישור ובוררות

הדרך השלישית ליישוב סכסוכים בלי לפנות לבית הדין היא שילוב של גישור ובוררות. תחילת הליך היישוב תיעשה באמצעות גישור. במידה ולאחר משא ומתן פתוח וכן בין הצדדים, לא יימצא פתרון לסכסוך, יועבר ההליך מגישור לבוררות, והחלטת הבורר שעליו הסכימו הצדדים תהיה מחייבת. הליך זה מאפשר ליהנות מהיתרונות של בוררות וגישור כאחד.

 

סיכום – לפתור את הסכסוך בעודו קטן

סכסוכים עסקיים אינם דבר נדיר, וכדאי מאוד לפתור אותם באמצעות הידברות בין הצדדים ובלי לערב גורמים חיצוניים. במידה והידברות זאת לא נשאה פרי – אפשר להיעזר בגישור, בבוררות או בשילוב של שתי שיטות אלו. לכל אחת מהשיטות ליישוב סכסוכים ללא פנייה לבית משפט, יש את היתרונות שלה, וחשוב לבחור את השיטה שמתאימה לכם בצורה הטובה ביותר.

גישור

אולי תאהבו גם את

פגיעת נזקי גוף_ כך יש לפעול
פגיעת נזקי גוף? כך יש לפעול

תביעות נזקי גוף נובעות מתקריות שונות, החל מפציעות עקב תאונות דרכים ועד להחלקות ונפילות קלות. ההתמצאות במורכבות של תביעות מסוג זה עשויה להיות התמודדות לא

קרא עוד »