חיפוש

איזה סוגי סרטן ראש קיימים? ומהם רמות הסיכון?

סרטן הראש כולל קבוצה מגוונת של גידולים לא שכיחים שלעתים קרובות הם אגרסיביים בהתנהגותם הביולוגית. יתרה מכך, חולים עם סרטן ראש מפתחים לעיתים קרובות גידול שני. גידולים אלו מתרחשים בשיעור שנתי של 3% עד 7%, ו-50% עד 75% ממקרי הסרטן החדשים הללו מתרחשים בדרכי העיכול העליונות או הריאות.

האנטומיה של הראש והצוואר מורכבת ומחולקת לאזורים ולתתי-אזורים. לגידולים בכל אתר יש אפידמיולוגיה, אנטומיה, היסטוריה טבעית וגישה טיפולית ייחודית. אז איזה סוגי סרטן ראש קיימים ומה הסיכון שמלווה אליהם?

 

סוגי סרטן הראש השכיחים ביותר

ישנם בערך 130 סוגים שונים של גידולים באזור הראש והמוח, כולם נעים בין שפירים לממאירים, ובין נדירים ביותר לשכיחים יחסית. אבל מבין 130 גידולי המוח, השכיחים ביותר הם אלו שמדאיגים אונקולוגים רבים מידי יום.

גליובלסטומה

גרורתי

גידול הסרטן בראש הנפוץ ביותר בקרב מבוגרים, גידולים גרורתיים מסווגים כגידולי מוח משניים, כלומר הם נובעים מסרטן שנוצר במקומות אחרים בגוף ולאחר מכן התפשט למוח. למרות ששיעורי ההיארעות המדויקים אינם ידועים, ארגון הבריאות העולמי מעריך שבין 12,000,000 ל-30,000,000 גידולי מוח גרורתיים מאובחנים מדי שנה.

 

מנינגיומה

מבחינה טכנית גידולים אלו אינם גידולי מוח, שכן הם נוצרים בקרום המוח, שהם הקרומים המצפים את הגולגולת ואת תעלת החוליה. אבל הגדילה שלהם עלולה להשפיע על המוח על ידי גרימת נכויות שונות כגון ליקוי ראייה ושמיעה, אובדן זיכרון, או אפילו התקפים.

מקרים של מנינגיומה מתגברים עם הגיל, והגידולים גדלים לאט, כך שהתסמינים יכולים להתפתח בהדרגה לאורך זמן. הסיכון לחלות בהם נע בין מקרה מאובחן אחד ל4500 אנשים באוכלוסיה.

 

גליובלסטומה

למרות שזהו השלישי בשכיחותו מבין כל גידולי המוח, גליובלסטומה היא הגידול הראשוני במוח הנפוץ ביותר, מה שאומר שמקורו במוח. זה גם הכי קטלני. בערך 1,000 מקרים חדשים של גליובלסטומה מאובחנים מדי שנה, כאשר שיעורי ההישרדות הממוצעים נמצאים איפשהו בפרק הזמן של 11 עד 15 חודשים.

גליובלסטומה

גילוי סרטן בראש

הדמיית תהודה מגנטית, הנקראת גם MRI, משתמשת במגנטים חזקים כדי ליצור תמונות של פנים הגוף. MRI משמש לעתים קרובות לאיתור גידולי מוח מכיוון שהוא מראה את הראש והמוח בצורה ברורה יותר מאשר בדיקות הדמיה אחרות, ומספק לרופאים את הכלי הטוב ביותר לאבחון סרטן במוח ובראש. ניתן לגלות סרטן בראש גם באמצעות ביופסיה, אך לרוב תהייה הפנייה נלוות לבדיקת MRI.

 

בשורה התחתונה

כאבי ראש מתמשכים הם הסימנים המוקדמים השכיחים ביותר של גידולי מוח. עם זאת, כאבי ראש הם תופעה די שגרתית בחיי היומיום. ישנן מספר דרכים להבדיל בין כאב ראש רגיל לכאב ראש שעלול להיות קשור לבעיה גדולה יותר כמו גידול במוח.

כמה סימני אזהרה יהיו אם כאבי הראש שלכם עולים בתדירות ובעוצמתם במשך ימים ושבועות, ואם כאבי הראש שלכם הופכים כל כך עזים שהם מעירים אתכם מהשינה. הגיע הזמן לפנות לאבחון רפואי מדוייק.

גליובלסטומה

אולי תאהבו גם את

במות הרמה
מי מוסמך להפעיל במות הרמה?

במות הרמה ניידות מהוות את אחד מפתרונות ההרמה והשינוע היעילים, הנוחים והבטוחים ביותר. למרות הנוחות והבטיחות הרבה, החוק בישראל מגדיר את במות ההרמה ככלי רכב

קרא עוד »