חיפוש

מדד תל אביב 25 – סקירה קצרה

קצת על עולם הבורסה

נתחיל במושגים פשוטים. מהי בורסה בכלל? אז ככה, בורסה זה בעצם מקום שבו נפגשים מוכרים וקונים של ניירות ערך. מדי יום נסחרים בבורסה בו זמנית מאות ניירות ערך – אגרות חוב, מניות ועוד. חלקם עולים וחלקם יורדים. המשקיעים מחפשים הכללה, מצפן שיכוון אותם מה המגמה של הבורסה, לאן היא נעה. את הצורך הזה המדדים מספקים להם.

מהם המדדים? בדיוק באותה מידה שיש מדד מחירים לצרכן שעניינו למדד את שינוי המחירים שבסל מוצרים מעת לעת, כך יש ממדים לבורסה. ככה אנו יכול להגיד מה מצבו של מדד הבורסה, או מה מצבו של מדד מניות ספציפי ומה התרחש איתו בתקופה האחרונה. באתר שקוף ניתן לקרוא בהרחבה על מדד מחירים לצרכן וכיצד מחשבים אותו. בכל אופן, כדי להמחיש את הדברים נשתמש במאמר זה במדד מניות מוביל בבורסה שלנו – מדד ת"א 25.

 

מהו מדד ת"א 25?

למעשה, מדד ת"א 25 מהווה ייצוג מכובד ודגל של עולם הבורסה המקומי. פרסומו של מדד זה החל כבר ב-1992 אז הוא עוד נקרא 'מדד מעו"ף'. מדד זה כולל 25 מניות שונות ששווי השוק שלהן בבורסה הוא הגבוה ביותר. בנוסף, מדד זה משמש כנכס בעל פוטנציאל לפתוח אופציות שונים וחוזים עתידיים שהבורסה מנפיקה.

לא כל חברה יכול להיכנס למדד המכובד הזה. על מנת להיכנס למדד זה, חייבות החברות לעמוד במספר תנאים: שיעור המינימום של החזקות ציבור הוא 25% ומינימום 600 מיליון ₪, וכן מניות החברה חייבות להיות בין 25 המניות הכי סחירות בבורסה.

 

איך נוצר מדד 25?

בשלב הראשון צריך להגדיר מהם כללי המשחק, כלומר: מה המדד הזה יכלול? בנידון דידן, הוא יכלול 25 המניות שמובילות בבורסה (מבחינת שוויה של החברה בבורסה, שוויה בשוק ועוד מבחנים כמותיים שונים). למעשה, המניות האלה מהוות את ה"מוצרים" שנמצאים בסל.

בשלב השני צריכים להגדיר מה משקלה של כל מניה בסל, וכן מהו הפרמטר בו משתמשים לקביעה זו.

 

איך קובעים משקל של כל מניה?

כדי לקבוע משקל של כל מניה שנמצא במדד צריך לבדוק את היחס שבין שוויה בשוק, לבין שווי השוק הכללי של 25 המניות שתחת המדד. לצורך ההמחשה – נניח שמשקל של מניה אחת הוא מעל 9.5%, נמצא שהמשקל של אותה מניה במדד יהיה 9.5%, בעוד המשקל העוקף יתחלק בצורה יחסית בין המניות האחרות במדד.

 

סיכום

מדד הוא בעצם סל של מניות שמראה על ממוצע השינויים שחלו במניות שבאותו סל. כפי שראינו, המדדים בבורסה די דומה למדדים של המחירים לצרכן. הבורסה למעשה בוחרת בכמות מניות מסוימת, מעניקה להן שם ובכל יום מודדות בכמה עלו המדדים או ירדו.

מדד המניות שמוביל כיום בתל אביב, ותכליתו לתפקד ככלי סטטיסטי איתו ניתן לערוך מעקב השוואתי אחר תנודות של מניות – הוא מדד ת"א 25 (מעו"ף). מדד זה מורכב בעצם מ-25 ומניות של חברות בעלות השווי הגבוהה ביותר בבורסה.

 

מדד תל אביב

אולי תאהבו גם את

מה הם חוזים עתידיים?
מה הם חוזים עתידיים?

חוזה עתידי הוא חוזה המפרט התחייבות הדדית, בין קונה למוכר, בנוגע למכירת נכס פיננסי כלשהו, במועד עתידי מוגדר. חוזה עתידי מאופיין בכך שהמחיר נקבע מראש

קרא עוד »
בחר רו"ח מומלץ
כך תבחרו רו"ח מומלץ

רואה חשבון מיומן יכול לעשות את ההבדל בין עסק המנוהל באופן חובבני לבין עסק המתנהל באופן מחושב ומבוקר. כדי לבחור את הרו"ח המתאים ביותר צריך

קרא עוד »