חיפוש

מה הם חוזים עתידיים?

חוזה עתידי הוא חוזה המפרט התחייבות הדדית, בין קונה למוכר, בנוגע למכירת נכס פיננסי כלשהו, במועד עתידי מוגדר. חוזה עתידי מאופיין בכך שהמחיר נקבע מראש והתשלום מתבצע במועד המכירה בפועל. כך, החתימה על החוזה העתידי מצמצם את הסיכון הכרוך במסחר בשוק ההון.

 

מיהם המשקיעים בחוזים עתידיים?

ניתן לחלק את ציבור המשקיעים בחוזים עתידיים לשתי קבוצות עיקריות:

  • ספקולנטים – מדובר במשקיעים פרטיים או מוסדיים, אשר צופים תנודות במחירי הנכסים בשוק ההון, ומעוניינים לנצל תנודות אלה לעשיית רווחים. משקיע שסבור כי צפויה עליה במחיר נכס הבסיס – יקנה אותו, ומשקיע סבור שדווקא צפויה ירידה – ימכור.
  • מגדרים – מדובר במשקיעים שרוצים להגן על עצמם באמצעות גידור ההשקעות. למשל, משקיע שרוצה לגדר את השקעתו מפני עליית מחיר של נכס מסוים, ירכוש חוזה עתידי של אותו הנכס. כך, במקרה שאכן תתרחש עליית מחירים – בסופו של דבר הוא ירוויח.

מיהם המשקיעים בחוזים עתידיים?

מהם היתרונות של מסחר בחוזים עתידיים?

  • מינוף – באמצעות השקעה בנכסים מסוג חוזים עתידיים, ניתן למנף את ההון – להתחיל עם הון קטן יחסית, ולהגדיל אותו במהירות.
  • גיוון – מסחר בחוזים עתידיים מאפשר להרחיב את אפיקי ההשקעה.
  • מומחיות – משקיע בחוזים עתידיים יכול להגיע לרמות גבוהות של ידע והבנה מעמיקה בסוג חוזה מסוים, וכך יכול להשיג מומחיות בתחום.

 

סוגי חוזי עתידיים

ישנם שני סוגים של חוזים עתידיים – future ו- forward:

  • Future – מדובר בחוזה סטנדרטי שכולל תנאים כמו משך החוזה, סוג הנכס ומחיר הנכס. בחוזה מסוג זה, אין הגבלה על סוג הנכס, ולכן הוא יכול להיות סחורות, ניירות ערך או מטבעות. בחוזה כזה, שני הצדדים מחויבים להפקיד ביטחונות.
  • Forward – מדובר בחוזה לא סטנדרטי, אלא חוזה בהתאמה אישית. שני צדדי החוזה, כלומר הלקוח ונציג הבנק, נפגשים בחדרי עסקאות של הבנק לצורך החתימה. בחוזה כזה, סוג הנכס הוא מטבעות חוץ, כלומר מט"ח.

 

חוזים עתידיים – ביטחונות וערבויות

מסחר בחוזים עתידיים, בין אם בתור מוכר או קונה, מחייב העמדת ביטחונות. בשונה מעסקאות פיננסיות שונות, במקרה של תיק השקעות מנוהל עם חוזים עתידיים, גובה הביטחונות לא ידוע מראש. כלומר, הוא עשוי להשתנות בכל יום מסחר. מאפיין זה, הופך את ההשקעה בחוזים עתידיים למעט מסוכנת, ולכן היא לא מתאימה לכל משקיע.

חוזים עתידיים – ביטחונות וערבויות

איפה ניתן להשקיע בחוזים עתידיים?

בישראל, המסחר בחוזים עתידיים מתנהל בשוק המעו"ף, כחלק מפעילות הבורסה לניירות ערך בתל אביב. מדובר בשוק של מכשירים פיננסים נגזרים, אשר עיקר המסחר בו הוא באופציות ובחוזים עתידיים.

 

לסיכום

אחד המכשירים הפיננסים הנפוצים ביותר בשוק ההון הוא החוזים העתידיים. חוזים אלה מאפשרים למשקיע להנות מחשיפה לנכסים מגוונים, כמו ניירות ערך, סחורות ומטבעות, באופן שמפחית בצורה משמעותית את רמת הסיכון. לכן, השקעה זו נחשבת לאטרקטיבית במיוחד אצל משקיעים המעוניינים בהזדמנויות השקעה מגוונות ומתוחכמות.

מה הם חוזים עתידיים?

אולי תאהבו גם את

בחר רו"ח מומלץ
כך תבחרו רו"ח מומלץ

רואה חשבון מיומן יכול לעשות את ההבדל בין עסק המנוהל באופן חובבני לבין עסק המתנהל באופן מחושב ומבוקר. כדי לבחור את הרו"ח המתאים ביותר צריך

קרא עוד »